Ärende nr AGM 13/17                                                                                              2017-03-03

 

Motpart: Poppels Bryggeri AB

Saken: Marknadsföring av alkoholdryck genom lotteri

Beslut

Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.

Bakgrund

Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycker från motparten. Marknadsföringen har skett på företagets sida på Facebook i ett inlägg postat den 22 februari 2017 där vinnaren i en tävling ”dras”.

Motpartens yttrande

Poppels Bryggeri AB har uppgett att inlägget omedelbart justerats så att vinnaren utses utifrån prestation.

Skälen för beslutet

Att vinnaren i en tävling ”dras” (lottas) fram innebär att det är fråga om ett lotteri. Ett lotteri där deltagaren kan vinna pengar eller saker kräver tillstånd oavsett om det är ett gratislotteri eller om lotterna kostar pengar. Ett lotteri som saknar tillstånd är således olagligt.

Enligt Marknadsdomstolens praxis så är marknadsföring som sker på ett sätt som står i strid med annan lagstiftning otillbörlig i enlighet med den s.k. lagstridighetsprincipen. Sådan marknadsföring strider mot god marknadsföringssed.

Marknadsföring som strider mot kravet på god marknadsföringssed är enligt 6 § marknadsföringslagen förbjuden om den i märkbar mån påverkar eller sannolikt påverkar målgruppens affärsbeslut.

Poppels Bryggeri AB har inte haft tillstånd för lotteriet vilket innebär en överträdelse av lotterilagen. Den påtalade marknadsföringen strider således mot annan lagstiftning och då även mot god marknadsföringssed.

Lotterier har enligt AGM som huvudregel i sig en sådan effekt att det i märkbar mån påverkar målgruppens affärsbeslut. Det saknas i förevarande fall anledning att göra annan bedömning. Den påtalade reklamen har alltså skett i strid med 5 och 6 §§ marknadsföringslagen.

Då marknadsföringen skett i strid med marknadsföringslagen har den därmed inte följt god affärssed.

AGM har även erinrat motparten om att det enligt god affärssed inte är tillåtet att marknadsföra alkoholdryck till konsument med hjälp av pristävling om vinsten utgörs av alkoholdryck.

 

Mattias Grundström

Alkoholgranskningsman