Ärende nr AGM 7/18 2018-08-31
Motpart: Johan Lidby Vinhandel AB
Saken: Skyddad geografisk ursprungsbeteckning
Beslut
Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.
Bakgrund
Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammat marknadsföring av alkoholdrycken Bourgogne Chardonnay. Marknadsföringen har skett genom ett e-postutskick från Kokaihop.se. I den påtalade annonsen anges En Bourgogne för Chablis-älskaren. Chablis, som är ett mindre distrikt i den större regionen Bourgogne, är en skyddad geografisk ursprungsbeteckning.
Motpartens yttrande
Johan Lidby Vinhandel AB beklagar det inträffade, den påtalade marknadsföringen ska inte upprepas.
Skälen för beslutet
I den påtalade annonsen anges En Bourgogne för Chablis-älskaren. Chablis, som är ett mindre distrikt i den större regionen Bourgogne, är en skyddad geografisk ursprungsbeteckning. Av punkten 3.4 i Rekommendationen framgår att geografiska ursprungsbeteckningar alltid ska förbehållas originalvarorna.
Genom att använda den skyddade geografiska ursprungsbeteckningen Chablis på sätt som skett strider marknadsföringen mot Rekommendationen och därmed mot god affärssed.
Mattias Grundström
Alkoholgranskningsman