Ärende nr AGM 3/21 2021-02-18
Motpart: Södra Maltfabriken AB
Saken: Reklamtext m.m.
Beslut
Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.
Bakgrund
Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycken Sour Apple Hard Seltzer. Marknadsföringen har skett i sociala medier i form av två sponsrade inlägg från kontot Södra Maltfabriken. I inläggen anges ”förfest, fest och efterfest i en och samma förpackning”, ”Starkt som f-n….”, ”bara 4 gram socker per liter” respektive ”nästan inget socker”.
Motpartens yttrande
Motparten har beklagat det inträffade.
Skälen för beslutet
Användning av uppgifter om näringsfördelar i alkoholreklam
EU:s förordning (2006/1924) om närings- och hälsopåståenden m.m. reglerar användningen av närings- och hälsopåståenden i livsmedelsreklam.
Ett näringspåstående definieras i art 4 (b) (ii) som ”varje påstående som anger, låter förstå eller antyder att ett livsmedel har särskilda gynnsamma näringsmässiga egenskaper på grund av de näringsämnen eller andra ämnen det innehåller i mindre eller större omfattning”. Att i reklam framhålla att en produkt innehåller en särskilt låg mängd socker är således ett näringspåstående. I artikel 4 (3) anges att de enda näringspåståenden som är godkända för dryck som innehåller mer än 1,2 volymprocent alkohol är påståenden om låga alkoholhalter eller minskad alkoholhalt eller energihalt (och som uppfyller Förordningens krav).
Produkten i fråga har marknadsförts med påståenden om låg sockerhalt (bara 4 gram socker per liter respektive nästan inget socker). Den påtalade marknadsföringen strider alltså mot EU:s förordning om närings- och hälsopåståenden genom att alkoholdrycken marknadsförts med ett otillåtet näringspåstående (låg sockerhalt).
Kravet på särskild måttfullhet
Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Alkoholreklam ska inriktas på att vara saklig och informativ dvs. förmedla den information som konsumenten behöver för att fatta ett välgrundat affärsbeslut.
Produkten marknadsförs med texten ”förfest, fest och efterfest i en och samma förpackning” respektive ”Starkt som f-n…). Varken konsumtionsuppmaningen eller framhållandet av en högre alkoholhalt som positivt är förenligt med måttfullhetskravet och den påtalade reklamen strider således mot alkohollagen.
Då den påtalade marknadsföringen strider dels mot kravet på särskild måttfullhet och dels mot EU:s förordning (1924/2006) om närings- och hälsopåståenden i livsmedel m.m. har den inte följt god affärssed.
Mattias Grundström
Alkoholgranskningsman