Ärende nr AGM 21/24                                                                                              2024-08-16

 

Motpart: Agitator Whiskymakare

Saken: Reklamtext

 

Beslut

Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.

Bakgrund

Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycken The Swedish Malt. Marknadsföringen har skett genom ett e-postutskick i vilket mottagaren uppmanas att köpa produkten för att därigenom förbättra distributionen av produkten.

Motpartens yttrande

Motparten beklagar det inträffade.

Skälen för beslutet

Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Måttfullhetskravet syftar till att säkerställa att marknadsföringen inte medverkar till att vidmakthålla eller öka konsumtionen av alkohol och inte heller bidrar till en positiv inställning till bruket av dessa varor. Samtidigt måste konsumenter få relevant produktinformation för att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Av avsnitt 4.2.1 i Rekommendationen följer att reklamtext ska ge en saklig, balanserad och vederhäftig presentation av den marknadsförda produkten. Den ska inriktas på att informera om varan (t.ex. ursprung, råvaror, egenskaper och användning).

AGM har i tidigare avgörande uttalat att ”det finns ett begränsat utrymme att även i alkoholreklam informera konsumenterna om t.ex. hur Systembolagets sortimentsmodeller fungerar. Samtidigt måste informationen som lämnas uppfylla kraven på saklighet och vederhäftighet”. AGM uttalade vidare att en annons som är alltför inriktad på att förmå konsumenten att köpa alkoholdryck samt därigenom påverka utbudet i butik strider mot måttfullhetskravet.

I det aktuella utskicket anges att ”Systembolaget har plats för över 80 skotska whiskysorter, men bara 8 från ”övriga världen”. Att hitta just sin favorit på hyllan är alltså inte det lättaste. Det är bara de sorter som många köper som får plats.

Den 31 augusti avslutas utvärderingen för vilka sorter som får hyllplats kommande vår och sommar. Ni kanske minns att vi skickade ett liknande meddelande för sex månader sedan – nu är vi där igen, och vi behöver din hjälp för att nå målet. Vår The Swedish Malt är inblandad i en tät spurtuppgörelse där den jagar den som ligger närmast före. Den goda nyheten är att vi kan ta ikapp det. Allt vi behöver är att sälja mer flaskor från nu till sista augusti.

Det skulle innebära ett enormt lyft. Om Agitator The Swedish Malt (”Den Gröna”) tar sig förbi sin närmaste konkurrent så kommer den finnas i DUBBELT så många butiker.

Om du gillar Agitator The Swedish Malt eller vill köpa den åt någon du känner, så kan du hitta vilken butik den finns i på systembolaget.se”.

Marknadsföringen är, enligt AGM, helt inriktad på att förmå konsumenten att köpa alkoholdrycken ifråga för att därigenom påverka utbudet i butik. Den nu påtalade utformningen strider därför mot måttfullhetskravet. Det är heller inte förenligt med måttfullhetskravet att i alkoholreklam uppmana till att ge bort alkoholdryck i present.

 

 

Mattias Grundström

Alkoholgranskningsman