Ärende nr AGM 37/24                                                                                              2024-12-19

 

Motpart: Nerlex Beverage AB

Saken: Alkoholreklam i sociala medier

 

Beslut

Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.

Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycken Frökens Bubbel Päron. Marknadsföringen har skett genom inlägg från varumärkesägaren på en social medieplattform. I det aktuella utskicket anges att ”Vi behöver sälja 800 flaskor till för att få en plats på systembolagets hyllor nästa år. Vill du se Frökens Bubbel Päron på Systembolaget så får du gärna beställa en flaska eller två”.

Motpartens yttrande

Motparten beklagar det inträffade och uppger att bolaget inte står bakom inlägget utan att det har skett på eget initiativ från varumärkesägaren.

Skälen för beslutet

Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Måttfullhetskravet syftar till att säkerställa att marknadsföringen inte medverkar till att vidmakthålla eller öka konsumtionen av alkohol och inte heller bidrar till en positiv inställning till bruket av dessa varor. Samtidigt måste konsumenter få relevant produktinformation för att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Av avsnitt 4.2.1 i Rekommendationen följer att reklamtext ska ge en saklig, balanserad och vederhäftig presentation av den marknadsförda produkten. Den ska inriktas på att informera om varan (t.ex. ursprung, råvaror, egenskaper och användning).

AGM har i tidigare avgöranden uttalat att ”det finns ett begränsat utrymme att även i alkoholreklam informera konsumenterna om t.ex. hur Systembolagets sortimentsmodeller fungerar. Samtidigt måste informationen som lämnas uppfylla kraven på saklighet och vederhäftighet”. AGM uttalade vidare att en annons som är alltför inriktad på att förmå konsumenten att köpa alkoholdryck för att därigenom påverka utbudet i butik strider mot god affärssed.

I det aktuella utskicket anges att ”Vi behöver sälja 800 flaskor till för att få en plats på systembolagets hyllor nästa år. Vill du se Frökens Bubbel Päron på Systembolaget så får du gärna beställa en flaska eller två”.

Marknadsföringen är uteslutande inriktad på att förmå konsumenten att köpa alkoholdrycken ifråga för att därigenom påverka utbudet i butik. AGM, som enligt sitt uppdrag ska värna god affärssed i branschen, har tidigare ansett att denne typ av kommunikation inte följer god affärssed.

Det föreligger inte i nu aktuellt fall skäl att göra annan bedömning.

 

 

Mattias Grundström

Alkoholgranskningsman