Ärende nr AGM 32/24 2024-11-05
Motpart: Berntson Brands AB
Saken: Alkoholreklam i sociala medier, näringspåståenden för alkoholdryck m.m.
Beslut
Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.
Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycken Molinari. Marknadsföringen har skett genom sponsrat inlägg i sociala medier och i inlägget anges ”Kaffe med kärlek” på en bild som utvisar hur Molinari hälls i en kopp kaffe.
Motpartens yttrande
Motparten beklagar det inträffade.
Skälen för beslutet
Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Måttfullhetskravet syftar till att säkerställa att marknadsföringen inte medverkar till att vidmakthålla eller öka konsumtionen av alkohol och inte heller bidrar till en positiv inställning till bruket av dessa varor. Samtidigt måste konsumenter få relevant produktinformation för att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut.
Av avsnitt 4.2.1 i Rekommendationen följer att reklamtext ska ge en saklig, balanserad och vederhäftig presentation av den marknadsförda produkten. Den ska inriktas på att informera om varan (t.ex. ursprung, råvaror, egenskaper och användning).
I annonsen anges ”Kaffe med kärlek” på en bild som utvisar hur Molinari hälls i en kopp kaffe. Intrycket av annonsen är att det är alkoholdrycken som avses med beskrivningen ”kärlek”, ett återgivande som i alkohollagens mening är osakligt och ger en (till viss del) romantiserande bild av alkoholkonsumtion. Den påtalade framställningen strider därför mot alkohollagens krav på särskild måttfullhet och därmed mot god affärssed.
Mattias Grundström
Alkoholgranskningsman