Ärende nr AGM 24/24 2024-09-19
Motpart: Sigva AB
Saken: Alkoholreklam i sociala medier
Beslut
Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.
Bakgrund
Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycken Dunkadunken. Marknadsföringen har skett genom ett s.k. sponsrat inlägg på en social medieplattform. I det aktuella inlägget återges en bild med produkten på motorhuven till ett motorfordon (personbil). Vidare uppmanas den som läser inlägget att ”Dunka på”.
Motpartens yttrande
Motparten beklagar det inträffade samt betonar att avsikten aldrig varit att uppmana till konsumtion utan istället till musik.
Skälen för beslutet
Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Måttfullhetskravet syftar till att säkerställa att marknadsföringen inte medverkar till att vidmakthålla eller öka konsumtionen av alkohol och inte heller bidrar till en positiv inställning till bruket av dessa varor. Samtidigt måste konsumenter få relevant produktinformation för att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut.
Det är heller inte tillåtet att särskilt rikta sig till, eller i alkoholreklam i bild skildra, personer under 25 år.
Av punkten 4.2.5 i Rekommendationen framgår att marknadsföring av alkoholdryck inte får utformas så att den förknippas med situationer då det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion. t.ex. sport (såväl utövande som åskådare), arbete, graviditet eller trafik (framförande av sådant fordon som genomsnittskonsumenten normalt kan anses framföra).
I det aktuella inlägget marknadsförs produkten genom en bild med produkten på motorhuven till ett motorfordon (personbil). Även om det inte är fråga om faktisk bilkörning så förmedlar den påtalade reklambilden en tydlig association mellan personbilstrafik och alkoholdrycker på sätt som inte är förenligt med Rekommendationen.
Vidare uppmanas den som läser inlägget att ”Dunka på”. Uttrycket kan, som motparten också anger, uppfattas på ett flertal olika sätt. Enligt den praxis som gäller vid bedömning av marknadsföring ska dock samtliga rimliga tolkningar vara förenliga med gällande regelverk.
I det sammanhang som uppmaningen görs, med hänsyn till bl.a. produktnamn och förpackningsslag, är en rimlig tolkning hos genomsnittskonsumenten att (fortsätta) konsumera vinet ifråga något so strider mot måttfullhetskravet. Det ska betonas att denna bedömning alltså avser du nu påtalade marknadsföringen med den utformning den haft.
Den nu påtalade marknadsföringen strider alltså mot måttfullhetskravet och därigenom mot god affärssed.
Mattias Grundström
Alkoholgranskningsman